Un alt fel de a invata . Neurostiinta in slujba educatiei
Cum invatam? Cum retinem informatii pe termen lung? Ce se petrece in
creierul nostru atunci cand rezolvam un exercitiu de matematica? La
aceste intrebari si la multe altele legate de procesul invatarii,
educati si pedagogie raspund autorii acestui volum.
Inca de la inceput, cititorii sunt avertizati ca multe dintre
vechile lor opinii legate de aceste subiecte vor fi contrazise pe baza
noilor descoperiri. Daca elevii sau copiii tai invata mai incet, este,
in acelasi timp, posibil sa invete mai temeinic si, daca persevereaza,
pot chiar sa intreaca niste copii supradotati.
Brainstormingul ar putea fi depasit - dar exista si alte solutii.
Pauzele mici si dese... chiar s-ar putea sa fie cheia marilor succese,
in vreme ce putin stres ar fi chiar benefic. Iata doar cateva dintre
ideile non-intuitive demonstrate in aceasta carte revolutionara, din
care vei afla tot ce trebuie sa stii pentru a deveni un profesor al
viitorului: de la cum sa folosesti lumina pentru cursurile video online
pana la cum sa-i faci si pe cei mai incapatanati elevi sa se
indragosteasca de materia pe care o predai.
De abia astept ca aceasta carte sa ajunga in mainile profesorilor,
ale educatorilor si ale parintilor. Oricine gaseste sfaturi valoroase in
acest manual. Il recomand din toata inima! - Julie Bogart
Cu informatii din neurostiinte, presarata cu umor si scrisa cu verva si intelepciune, Un alt fel de a invata este o carte stralucita despre pedagogie. - Dr. Steven Strogatz
Scrisa de trei profesori renumiti ale caror cunostinte din domenii
diferite sunt perfect complementare, cartea integreaza cu maiestrie
cunostinte bogate despre creier si studii cognitive cu cele mai bune
exemple de predare si de invatare. - Dr. Nelson Cowan
Atat cei abia initiati in domeniul educatiei, cat si expertii se
vor bucura de lectura acestei carti si, inevitabil, vor avea ceva de
invatat. - Dr. Michael Ullman
Predatul, o disciplina bazata pe intuitie si experienta, primeste
acum un fundament stiintific. - Steven Pinker, profesor de psihologie,
Harvard University
Fragment din cartea "Un alt fel de a invata" de Barbara Oakley, Beth Rogowsky, Terrence J. Sejnowski:
"Este important sa le spui elevilor ca este perfect normal sa nu
inteleaga ceva dificil din prima incercare. Cand se blocheaza in
procesul de invatare, la inceput, unii incearca si mai tare. Pana la
urma, noi, in calitate de profesori, deseori vorbim despre cat de
importanta este perseverenta. Dar, precum o casa din carti de joc care
se naruie la cea mai mica atingere, unii elevi ar putea renunta,
dezgustati, spunand lucruri precum "Nu ma pricep la matematica" sau "Nu
pot sa fac asta" sau, si mai rau, "Nu pot sa sufar sa fac asta". Nu
conteaza ca acestor elevi li s-a spus despre dezvoltarea modului de
gandire, emotiile lor calca in picioare rationamentul. Frustrarea ii
determina sa renunte de-a binelea si sa faca orice pentru a evita ca
senzatia de durere sa apara in cortexul insular.
Insa cand incepe sa simta frustrarea, elevul ar trebui sa faca un pas
inapoi si sa-si ia gandul de la acel concept. Doar atunci poate intra in
starea difuza. Gandirea difuza ii permite creierului sa lucreze in
culise, explorand la intamplare noi conexiuni, in timp ce elevul isi ia o
pauza, ia masa de pranz sau face pe clovnul in timpul pauzei. Mai
tarziu, cand se intoarce la motivul frustrarii de dinainte, totul pare
magic. Ce nu avea niciun sens inainte acum pare asa de usor!
Deseori, procesul de invatare implica o miscare de du-te-vino, intre
starea de concentrare si cea difuza. (In mod interesant, in cele din
urma, studiile de cercetare ar putea gasi cai pentru a ne face sa
avansam catre o stare sau alta folosind tehnici de respiratie.) Daca ii
inveti pe elevi despre procesele de concentrare si difuze inainte ca
frustrarea sa se instaleze, avertismentul poate servi ca leac preventiv.
Incurajeaza-i pe elevi sa invete, inainte ca frustrarea sa se
acumuleze, in ce moment ar trebui sa faca o mica pauza. Elevii se pot
intoarce la stadiul de frustrare fie dupa cateva ore, fie ziua
urmatoare, dupa o noapte de somn. Adu-ti aminte, somnul reprezinta acel
moment cand baia de substante chimice neuronale din creier ajuta la
procesul de invatare.
Asa cum iti poti imagina, comutarea intre cele doua stari de invatare
necesita timp. Iar timpul este exact ce le lipseste elevilor cand
procrastineaza, asteptand pana in ultimul moment pentru a indeplini o
sarcina."